چند نکته کلیدی تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

چند نکته کلیدی تغذیه در دوران بارداری

عادات غذایی و تغذیه ای مادر در دوران بارداری نقش غیرقابل انکاری در سلامت جنین دارد که در این مطلب از بخش سلامت در مجله نگآرش به تعدادی از مراقبت ها، بایدها و نبایدهای در دوران بارداری و روایات اسلامی در خصوص تغذیه دوران بارداری می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید:

در ابتدای بحث می پردازیم به غذاهایی که از مصرف آنها در دوران بارداری باید خودداری کرد:

● غذاهای آماده و کنسرو شده
● انوع شیرینی، بیسکویت ،کیک ،دسرهای شیرین و خصوصا نوشابه های گازدار
● غذاهای حاضری که دارای افزودنی های شیمیایی و نگهدارنده ها هستند و همچنین غذاهای منجمد
● فرآورده های غذایی کارخانه ای مانند چیپس، قهوه فوری، پودر مخصوص تهیه سوپ فوری، و انواع محصولات غذایی مصنوعی که به شکل فوری و با افزودن آب یا شیر آماده می شوند
● غذاها و نوشیدنی های حرام اسلامی مانند نوشیدنی های الکلی که آثار جبران ناپذیری را برسلامت و مغز جنین می گذارند که در مقالات علمی معتبر دنیا اثبات آن بارها و بارها به ثبت رسیده است

پرهیز از استشمام یا مصرف دخانیات

🍃 خطر مرگ ناگهانی نوزاد ( تا ۴/۴ برابر ) ، سقط خود به خود، نارسایی جفت، جفت سر راهی و خونریزی داخل رحمی، ریسک عقیمی زنان و حاملگی خارج از رحم در مادرانی که مصرف سیگار دارند؛ زیاد است.

🔎 تشخیص اینکه این مشکلات با چه میزان مصرف یا کدام یک از مواد شیمیایی موجود در تنباکو رابطه دارند سخت است؛ پس بهتر است که اصلا دخانیات مصرف نکنیم و بخاطر اینکه استشمام دخانیات هم خطرناک است سعی کنیم حداقل زمان کمتری با افرادی که دخانیات مصرف می کنند باشیم یا در محیط هایی که در آن دخانیات مصرف می شود رفت و آمد نکنیم.

🍃 هر گونه مصرف دخانیات ( انواع سیگار، قلیان، پیپ و سایر دخانیات ) بر روی سلامتی جنین و نوزاد تاثیر می گذارد و در زمان بارداری جنین را در معرض خطراتی قرار می دهد که عبارت اند از:
کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی، ناتوانی های مغزی از جمله فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری، بعضی نقایص زمان تولد، تولد زودهنگام نوزاد و حتی به مرگ جنین می انجامد.

در خصوص این که چگونه کودکی خوش اخلاق و باهوش داشته باشیم در بین روایات دو حدیث از حضرت محمد پیامبر اکرم اسلام (ص) به چشم می خورد که ایشان می فرمایند:

به زنان باردارتان بِه بدهید؛ چرا که اخلاق فرزندانتان را نیکو می گرداند.

بحارالانوار، ج۶۳، ص ۱۷۷

به زنان حامله کندر بخورانید که کودک، وقتی در شکم مادر، از کندر تغذیه کند دلش محکم و خِرَدش افزون می شود.

الکافی، ج۱۱، ص ۳۷۹

غذاهایی که در این دوران باید مصرف آن را افزایش داد:

👈 سبزی های برگ سبز مانند کاهو، کرفس، اسفناج و …

👈 نان سبوس دار و غذاهای حاوی غلات سبوس دار مانند حلیم و آش بلغور

👈 انواع گوشت قرمز، ماهی، مرغ، پنیر، تخم مرغ، میوه های مغزدار ( گردو، پسته، بادام، فندق و …) و حبوبات

👈 توصیه می شود سبزی خام و میوه تازه مصرف کنید و برای پختن سبزی ها، از بخارپز استفاده کنید یا آنها را درون کمی آب بجوشانید.

 

بر اساس روایات اسلامی و منابع دینی اسلام و همچنین توصیه های پزشکی:

🌙 ماه اول: هر روز بر دو عدد خرما سوره قدر بخوانید و آن را ناشتا بخورید؛ مصرف انار نیز در ماه اول توصیه می شود.

🌙 ماه دوم: هر روز بر دو عدد عناب سوره توحید بخوانید و آن را ناشتا بخورید؛ مصرف روزی دو عدد بادام نیز توصیه می شود زیرا که منبع کلسیم است و بهتر است پودر شده با شربت عسل معجون شود.

🌙 ماه سوم: هر روز بر یک عدد سیب شیرین آیت الکرسی بخوانید و آن را ناشتا بخورید؛ در این ماه خوردن گندم، شیر، گوشت حیوان نر و برا هوش جنین کمی کندر توصیه می شود.

🌙 ماه چهارم: هر روز بر دو عدد انجیر سوره تین بخوانید و آن را ناشتا بخورید؛ مصرف لبنیات، سیب شیرین، انار و عسل نیز توصیه می شود.

🌙 ماه پنجم: هر روز صبح خرما میل کنید.

🌙ماه ششم: پس از صرف صبحانه انجیر و زیتون میل کنید.

🌙 ماه هفتم: هر روز صبح یک عدد انار یا بادام را ناشتا میل کنید.

🌙ماه هشتم: هفته ای یک مرتبه سرکه سیب و هر روز صبح، عسل و انار شیرین میل کنید.

🌙 ماه نهم: کباب گوشت شتر برای افراد طبع سرد و تر، کباب گوشت حیوان نر برای افراد سرد و خشک، کباب ماهی و گوشت شتر برای طبع دموی تا سردی و خشکی آن را میزان نماید و خرما با شیر در شب توصیه می شود. در این ماه جنین به سرعت وزن اضافه میکند؛ خوردن غذاهای انرژی زا مانند برنج و روغن به این امر کمک میکند مصرف غذا های آهن دار و میوه ها فراموش نشود.

پیامبر اعظم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: به زنی که ماه آخر وضع حمل اوست خرما بدهید تا فرزندش حلیم و پاکیزه شود.

 

 در خصوص این موارد اگر  تجربیاتی دارید که می تواند برای بقیه مفید باشد حتما از طریق نظرات با کاربران نگآرش به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 15 =