نوتلا و عوارض آن
بازدید 101
0

نوتلا و عوارض مصرف آن

🔺 نوتلا، صبحانه‌ ای خوش ‌رنگ و خوشمزه‌ آن‌چنان در جهان طرفدار دارد که طرفدارانش برای رسیدن به آن شکلاتی‌ترین شورش جهان را رقم‌ زده‌اند.
علاقه به نوتلا سبب شد تا سارا رسوسو یک بلاگر آمریکایی در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد دهد تا کاربران با نوتلا عکس بگیرند و منتشر کنند و این روز را روز جهانی نوتلا بنامند، پنجم فوریه مصادف با شانزدهم بهمن‌ماه روز جهانی نوتلا نام‌گذاری شده است…
‼️ در سال ۲۰۱۸ سوپرمارکت اینترمارش در فرانسه با اعلام تخفیف هفتاد درصدی در فروش نوتلا قیمت این محصول را از چهار و نیم یورو به یک یورو و چهل سنت رساند که پس‌ از آن خریداران برای تصاحب محصول به دعوا با یکدیگر پرداختند و پلیس وارد عمل شد.
نام‌گذاری یک روز جهانی برای یک ماده‌ی غذایی احتمالاً این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که ارزش غذایی نوتلا چیست؟
در این نوشته از بخش سلامت مجله نگآرش بر آن هستیم تا به بررسی ارزش غذایی نوتلا و ترکیبات آن و تأثیری که بر سلامت شما دارند بپردازیم:

💢 و اما نوتلا تشکیل شده است از:
۵۵% شکر
۲۳% روغن پالم فرآوری شده
۱۴% فندق
۸% کاکائون
لسیتین سویا، شیر خشک بدون چربی و وانیلین است.

⁉️ اما هرکدام از این ترکیبات در نوتلا چه مضراتی برای سلامتی شما دارند؟

🔸 شکر: پیش‌تر در مجله نگآرش نشان دادیم که نوشیدنی‌های قندی تا چه حد خطرناک هستند(ارتباط نوشیدنی های قندی با سرطان) و مصرف بالای قند می‌تواند منجر به طیف بزرگی از بیماری‌های خطرناک از دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی گرفته تا انواع سرطان‌ها شود.
تحقیقات بسیاری نشان داده‌است که بالا بودن انسولین با سرطان در ارتباط است، از طرفی می‌دانیم که بالا رفتن انسولین به دنبال بالا رفتن قند خون اتفاق می‌افتد، برای این‌که بدانید نوتلا تا چه حد می‌تواند قند خون شما را بالا ببرد لازم است بدانید که حداکثر میزان مصرف روزانه‌ی شکر برای مردان ۳۷/۵ گرم و برای زن‌ها ۲۵ گرم هست درحالی‌که دو قاشق غذاخوری از نوتلا تقریباً ۲۲ گرم شکر را وارد بدن شما می‌کند. این تنها دو قاشق از مجموع غذایی است که شما در یک روز مصرف می‌نمایید.
با این حساب دو قاشق غذاخوری از نوتلا سبب افزایش سطح انسولین و در نتیجه افزایش احتمال خطر ابتلا به دیابت و سرطان می شود.

🔸 روغن پالم فراوری شده: نشان داده‌ شده است که مصرف پالمیتیک اسید احتمال بروز سکته‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. هم چنین اولئیک اسید موجود در روغن پالم یک اسید اشباع است و در مجموع می‌توان از روغن پالم نوتلا به‌عنوان منبعی از ۵۰% اسیدهای چرب اشباع نام برد که سلامت قلب و عروق شما را تهدید می‌کند. آژانس سلامت مواد غذایی اروپا(EFSA) در ماه می سال ۲۰۱۷ اعلام کرد: هنگامی‌ که برای تصفیه‌ی روغن پالم از دمای بالای ۲۰۰ درجه ی سلسیوس استفاده می‌شود احتمال سرطان‌زا بودن آن نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر بیشتر می‌شود چرا که در این دما گلیسیدول تولید می‌شود و این فرایندی است که در تهیه‌ی نوتلا اتفاق می‌افتد.

🔸 لسیتین سویا: لسیتین ماده‌ای است که به‌ عنوان امولسیفایر در نوتلا استفاده می‌شود تا اجزای چرب و غیر چرب نوتلا در کنار هم یکپارچه بمانند.

🔸وانیلین: وانیلین نسخه ی ارزان و شیمیایی گیاه اصلی وانیل است و همان طعم و بوی وانیل را دارد و سمی ضعیف به نام «MSG» یا«Monosodium glutamate» در تولید آن به‌ کار رفته است. وانیلین می تواند با رهاسازی مواد شیمیایی احساس اعتیاد را در فرد ایجاد کند. برخی افراد با مصرف آن به سردرد و حساسیت نیز مبتلا می‌شوند. برخی تحقیقات جدید خبر از خاصیت سرطان‌زایی و موتاژنیسیتی(جهش‌زایی) بالای وانیلین می دهند که به‌ عنوان ماده‌ی آسیب‌رسان به DNA شما مطرح است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

آرش

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =